dinsdag 20 december 2011

Liefde en troost

WEG VAN VERHALEN

Ken je het verhaal over Keizer en het gebroken hart?
Het is een fragment uit een boek van Koos Meinderts: ‘Keizer en de verhalenvader’.


Context:
Keizer is een jongen, die verliefd is op Roos. Keizer heeft ook een groot geheim. Een geheim dat te maken heeft met zijn moeder, die niet meer leeft. Roos is zijn geheime vriendin. Dat zegt hij ook tegen haar bij het Standbeeld van de Koning aller Harten. Bij een volgend afspraakje  is ze niet alleen. Esther is er ook bij. Keizer schrikt. Hij dacht dat Roos alleen was en Esther kent hij niet. Op dat ogenblik vraagt Roos hem om zijn geheim te verklappen. Maar dat doet Keizer niet. Hij is kwaad. Hij zegt dat hij haar haat. Esther werpt hem voor de voeten dat hij het hart van Roos gebroken heeft en daar kun je dood van gaan. Met die beschuldiging komt Keizer thuis.


Keizer en het gebroken hart
Papa’, vraagt Keizer, ‘ken jij iemand met een gebroken hart?’ Zijn vader gaat op de rand van het bed zitten. Keizer schuift naast hem. Zijn vader slaat een arm om hem heen. ‘Zeker ken ik iemand met een gebroken hart’, zegt hij. ‘Wie dan?’, vraagt Keizer. ‘Ken ik hem ook?’ ‘Hij zit naast je.’ ‘Jij? Heb jij een gebroken hart?’ ‘Niet meer. Maar de dag dat je moeder verdween, toen is mijn hart gebroken.’ ‘Daar ga je dus niet dood van, van een gebroken hart?’ ‘Het had gekund.’ ‘Maar waarom is dat bij jou niet gebeurd?’ ‘Dat komt door jou.’ ‘Door mij?’ ‘Door jou, ja, een hart heeft iemand nodig om voor te kloppen. En mijn hart klopt voor jou. Luister maar.’ Hij drukt Keizers hoofd tegen zijn borst. Keizer luistert naar het kalme bonzen van zijn vaders hart. ‘Hoor je het?’ Keizer knikt. ‘Klopt het alléén voor mij?’ ‘Ook wel voor mezelf hoor.’ ‘En voor wie nog meer?’ Dan vertelt zijn vader hem het verhaal van zijn gebroken hart…







Geen opmerkingen: